Oktatási ügyek
Fegyelmi eljárás helyett:
Tanulóval szemben indítandó fegyelmi eljárás előtt az iskola igazgatója felkérésére végzem a közvetítői tevékenységet, amelynek célja a kötelességszegő tanuló kötelességszegéséhez elvezető események feldolgozása, értékelése, ennek alapján a kötelességszegő és a sérelmet elszenvedő közötti megállapodás létrehozása a sérelem orvoslása érdekében. /A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet, továbbiakban EMMI rendelet 53. § (2) bek./
E közvetítői tevékenységem körében nem vagyok utasítható. /EMMI rendelet 62. § (3) bek./
Egyeztető eljárás lefolytatására akkor van lehetőség, ha azzal a sérelmet elszenvedő fél, kiskorú sérelmet elszenvedő fél esetén a szülő, valamint a kötelességszegéssel gyanúsított tanuló, kiskorú kötelességszegéssel gyanúsított tanuló esetén a szülő egyetért. A fegyelmi eljárás megindítását megelőzően a kötelességszegéssel gyanúsított tanuló – ha a kötelességszegéssel gyanúsított tanuló kiskorú, a szülője – figyelmét a tanulmányi rendszeren keresztül és postai úton írásban fel kell hívni az egyeztető eljárás igénybevételének lehetőségére. A tanuló, kiskorú tanuló esetén a szülő a postai értesítés kézhezvételétől számított öt tanítási napon belül írásban jelentheti be, ha kéri az egyeztető eljárás lefolytatását. Ha az egyeztető eljárás lefolytatását nem kérik, továbbá ha a bejelentés iskolába, kollégiumba történő megérkezésétől számított tizenöt napon belül az egyeztető eljárás nem vezetett eredményre, a fegyelmi eljárást le kell folytatni./EMMI rendelet 53. § (3) bek./
Ha az oktatásügyi közvetítésre az egyeztetési eljárás keretében kerül sor, a megállapodás akkor jön létre, ha a sérelmet elszenvedő fél és a kötelességszegő tanuló között a kötelességszegéssel okozott kár megtérítése vagy a káros következményeinek egyéb módon való jóvátétele, enyhítése tekintetében azonos álláspont alakul ki./EMMI rendelet 62. § (9) bek./
Ha a felek az írásbeli megállapodásban másképpen nem rendelkeztek titoktartási kötelezettség terhel minden olyan tényt és adatot illetően, amelyről a közvetítői tevékenységemmel összefüggésben szereztem tudomást. Titoktartási kötelezettségem a közvetítői tevékenység megszűnése után is fennáll. Az egyeztetési eljárás tárgyában később fegyelmi, hatósági, bírósági, eljárásba nem lehet tanúként megidézni./EMMI rendelet 62. § (8) bek./
Az egyeztetési eljárásban létrejött megállapodás nem érinti a sérelmet elszenvedőnek azt a jogát, hogy a fegyelmi eljáráson kívül a bűncselekményből, szabálysértésből származó igényét egyéb eljárás keretében érvényesítse. /EMMI rendelet 62. § (13) bek./
Az egyeztetési eljárás azon a napon fejeződik be, amikor
- a sérelmet elszenvedő fél vagy a kötelességszegő tanuló kijelenti a közvetítő előtt, hogy kéri a közvetítői eljárás befejezését,
- a sérelmet elszenvedő fél vagy a kötelességszegő tanuló az egyeztetéshez való hozzájárulását visszavonta,
- az egyeztetési eljárásra rendelkezésre álló tizenöt nap eredménytelenül telt el, vagy megállapodás született. /EMMI rendelet 62. (14) bek./
A fegyelmi eljárás felfüggesztésére és megszüntetésére az alábbi esetekben kerülhet sor:
Ha a kötelességszegéssel gyanúsított tanuló és a sérelmet elszenvedő fél az egyeztető eljárásban írásban megállapodott a sérelem orvoslásáról, bármelyik fél kezdeményezésére az írásbeli megállapodás mellékelésével a fegyelmi eljárást a sérelem orvoslásához szükséges időre, de legfeljebb három hónapra fel kell függeszteni.
Ha a felfüggesztés ideje alatt a sérelmet elszenvedő fél, kiskorú sérelmet elszenvedő fél esetén a szülő nem kérte a fegyelmi eljárás folytatását, a fegyelmi eljárást meg kell szüntetni. /EMMI rendelet 53. § (5) bek. 1-2. mondat/
Az eljárásnak további előnye, hogy a felek megállapodhatnak abban, hogy az egyeztető eljárás megállapításait és a megállapodásban foglaltakat a kötelességszegő tanuló osztályközösségében meg lehessen vitatni, továbbá az írásbeli megállapodásban meghatározott körben nyilvánosságra lehessen hozni. /EMMI rendelet 53. § (5) bek. 3. mondat/
Az eset átbeszélése és annak alternatív rendezése hosszútávon is hozzájárulhat egy megfelelő konfliktuskezelési technika elsajátításához, azaz edukációs hatással is bír.